Сайт бібліотеки гімназії

Матеріали переможця ІІ  та лауреата ІІІ етапу Всеукраїнського конкурсу
«ШКІЛЬНА БІБЛІОТЕКА 2013-2014 р.»
в номінації «Бібліотечний Веб-ресурс»

 

Презентація сайту  “Бібліопланета”

http://docme.ru/doc/1362409/prezentac%D1%96ya-b%D1%96bl%D1%96otechnogo-sajtu–b%D1%96bl%D1%96oplaneta-#expanded:on

“ Роль бібліотечного сайту гімназії  у створенні умов щодо автоматизації бібліотечних процесів та розвитку інноваційної  особистості в умовах школи відкритого суспільства ”

З досвіду роботи завідувача  бібліотекою
 Какуші  Алли Степанівни

 м Жовті води
Дніпропетровська обл.

21.03.2014р

Вступ  

Сучасна школа повинна мати сучасну бібліотеку. Дані слова – як лозунг для кожного бібліотечного працівника, а для мене особливо тому, що я працюю в Жовтоводській гуманітарній гімназії ім. Лесі Українки з поглибленим вивченням іноземних мов. Навчальний заклад, який за 20 років свого існування зарекомендував себе як  один із потужних закладів не тільки міста та області, а й України. За ці роки гімназія підготувала та випустила понад 140 учнів,  які були нагороджені золотими та срібними медалями.

Щороку на річне навчання у США від’їзджають 1-2 учні, які виборюють цей шанс  у конкурсі FLEX  (уже39 учнів).

Гімназія тісно співпрацює з Французьким культурним центром. З 2005 року гімназія бере участь в Міжнародній програмі освітніх обмінів Україна-Франція. У 2010 році уклала довгострокову угоду про співпрацю з ліцеєм Еркман-Шатріан (місто Фальсбург, Франція). З 2011 року гімназія є експериментальним закладом всеукраїнського рівня з упровадження медіаосвіти у навчально-виховний процес. У 2013 році стала переможцем національного проекту «Відкритий світ». Наша гімназія – це навчальний заклад, який з гордістю можна назвати  “Сучасна школа” з великої літери.

Бібліотека Жовтоводської гуманітарної гімназії є одним із підрозділів, одним із механізмів, які приводять цю потужну машину в дію. Науково-методична проблема, над якою працює Жовтоводська гуманітарна гімназія  ім Лесі Українки, це “Створення розвиваючого соціально-культурного  простору  як основної передумови розвитку інноваційної особистості в умовах школи відкритого суспільства ”. Виходячи з цієї проблеми, гімназійна бібліотека  працює над відповідною проблемою: “Роль бібліотеки гімназії у створенні умов для розвитку інноваційної особистості в умовах школи відкритого суспільства ”. Тому, беручи участь  в конкурсі “Шкільна бібліотека ” в номінації “Бібліотечний веб-ресурс”, я обрала собі тему, яка  є відповідною і до проблеми навчального закладу, і до проблеми бібліотеки, а саме: “ Роль бібліотечного сайту гімназії  у створенні умов щодо автоматизації бібліотечної справи для розвитку  інноваційної особистості в умовах школи відкритого суспільства

Актуальність  обраної теми

Впродовж останніх років майже у кожному періодичному виданні для бібліотекарів  зустрічається стаття щодо впровадження Інтернет-технологій (сайту, блогу, сторінки) у роботу шкільного бібліотекаря. Про вищезазначену тему писали свої роботи  Виноградова В.М. «Про користь від сайту шкільної бібліотеки.» /В.М.Виноградова//Шкільний бібліотекар – 2013- №3.,  Захарова Р.І. «Комп’ютерні технології  у шкільній бібліотеці: сьогодення й майбутнє»./ Р.І.Захарова //Шкільний бібліотекар – 2012 –  № 11 ., Проців О. «Створюємо блог бібліотеки»./ О. Проців //ШБІЦ. –  2013 – № 3.

Це говорить про те, що все більше і більше бібліотекарів  працюють  над даним питанням: розробляють сайти, запроваджують у свою роботу блоги, ведуть сторінки бібліотеки на сайті навчального закладу.  Але у живому спілкуванні з іншими колегами, стосовно цього питання, одні скаржаться на брак знань у володінні комп’ютерною технікою, інші – на добровільну безоплатну роботу, яка не входить до посадових обов’язків.  А що коли посадові інструкції переглянути? Де гарантія того, що  швидко можна буде надолужити втрачений час? Де впевненість, що адміністрації потрібні працівники, які не хворіють на ентузіазм? Адже вся наша освіта, всі перемоги в різноманітних конкурсах дуже часто виявляються роботою вчителів – ентузіастів. А тому можна зробити висновок словами Д.Герберта: “Хто не рухається вперед, опиняється позаду ”. Ось чому актуальність даного питання – це рух уперед, а шкільна бібліотека як невід’ємна структурна складова навчального закладу є безпосереднім учасником навчально-виховного процесу і разом зі школою проходить непростий шлях реформ. Тому такі поняття, як модернізація, інноваційний підхід, ІКТ, Інтернет-технології, автоматизація бібліотечної справи є тими реаліями, навколо яких будується повсякденна робота шкільного бібліотекаря.

Оцінка стану питання

Оскільки обрана мною тема є актуальною на даний час, далеко не вивченою (адже можливості Інтернет-технологій постійно зростають), необхідно вливатися в цю інформаційну течію і рухатися  з нею. І чим швидше поринути в круговерть питання впровадження та функціонування бібліотечно-мережевого інформаційного простору, тим швидше  можна побачити результат,  отримати прибуток.  Для мене оцінка стану  даного  питання виражається  в  прибутку, який не можливо виразити в грошовому еквіваленті, як не можливо встановити ціну освіти, виховання, вчасну допомогу,  добра загалом.

А тому,  підсумувавши  все вищезазначене, можна  сформулювати  мету,  якої  я хочу досягти,  розкривши зміст моєї роботи:

  • формування позитивного іміджу гімназійної бібліотеки;
  • здійснення оперативного інформування про бібліотеку та бібліотечні заходи, новини книжкової справи;
  • ознайомлення користувачів з роботою гімназійної бібліотеки не зовні, а зсередини;
  • упровадження нових форм та методів роботи бібліотеки із залучення учнівської молоді до читання;
  • демонстрування сайту бібліотеки  для різних категорій користувачів;
  • доведення до відома споживачів та громадськості  упровадження автоматизаційних процесів в роботу бібліотеки;
  • реалізація проблеми бібліотеки: «Роль бібліотечного сайту гімназії  у створенні умов щодо автоматизації бібліотечної справи для розвитку  інноваційної особистості в умовах школи відкритого суспільства».

Щоб досягти поставленої мети, потрібно  перед собою поставити та виконати ряд завдань:

  • опрацювання літератури із впровадження в роботу бібліотеки сайту, блогу;
  • ознайомлення з уже працюючими в мережі Інтернет-сайтами ШБ;
  • дослідження сильних та слабких сторін, основних ідей, використовуваних технічних прийомів на вже працюючих сайтах;
  • визначення опорної ідеї нашого сайту (чим він буде відрізнятися від інших)
  • набуття необхідних знань у роботі,  не тільки з комп’ютерною технікою, а й з особливостями всіх етапів роботи над сайтом;
  • доведення собі та оточуючим, що я можу це зробити.
  1. Історія створення бібліотечного веб-ресурсу

« Не історія творить людей, а люди творять історію»

         Наше життя складається зі значних та незначних історій. Одні життєві миттєвості стираються з пам’яті, а інші залишаються надовго. Мабуть, саме до таких  переломних історичних подій у житті гімназійної бібліотеки  можна віднести  появу  мережі Інтернет  та  народження бібліотечного сайту. 24 жовтня  2013 року о 10год 50хв  народився бібліотечний  Інтернет.  Сайт з’явився на світ дещо пізніше – 11 грудня 2013року.  І до його появи  (як до появи новонародженого маляти)  довелося готуватися  заздалегідь.

1.1    Опрацювання літератури з даного питання.

У травні 2013р  я була слухачем курсу «Соціальні сервіси  Веб – 2.0 у навчально-виховному процесі», отримала  відповідний сертифікат про проходження курсів. Під час навчання  створила свій маленький блог,   наповнивши його незначною кількістю контенту.

Контент (content, вміст) – це інформаційне наповнення сайту, та інформація, яку розробник складає самостійно або копіює з дотриманням відповідних законностей.

Контент містить:

  • Тексти.
  • Графіку: картинки, фото, креслення, елементи інтерфейсу.
  • Мультимедіа: аудіо та  відеофайли.
  • Файли у форматі: AІdobe, Excel, Word, Power Point, exe, rar.( Вікіпедія)

Коли постало питання створення бібліотечного сайту з’ясувалося –  моїх набутих знань замало, а тому довелося розпочинати роботу  з опрацювання та вивчення літератури, яка стосувалася  створення та впровадження  в роботу блогів, сайтів, Інтернет-сторінок.  ( Додаток 1)

1.2              Організація ініціативної групи зі створення  сайту

Усвідомила, що  перш ніж запустити в роботу бібліотечний веб-ресурс, необхідно проробити колосальний обсяг підготовчої роботи. Сайт  бібліотеки і блог учителя-предметника  мають надзвичайно великі розбіжності:

структурні – пов’язані з розгалуженою кількістю сторінок, більшою кількістю потенційних користувачів та  відвідувачів;

інформаційні – спектр управління вузьконаправленим блогом займає менше часу та зусиль.

А тому було прийняте рішення  про створення ініціативної групи  з числа учнів гімназії, які за власним бажанням  допомагатимуть бібліотекарю у зборі інформації. По гімназійному радіо та на сайті гімназії було зроблено оголошення. Таким чином з’явилася група дітей в кількості  п’яти учнів. На першому засіданні групи було визначено цілі та завдання створення  сайту, визначилися з вибором серверу, за допомогою якого буде створено веб-ресурс, призначені відповідальні за дизайн та за оновлення окремих сторінок. У даному випадку рубрика «УЧНІВСЬКА ТВОРЧІСТЬ» діти взяли на себе відповідальність за підбір посилань до таких рубрик, як: «Розвиваючі ігри на комп’ютері», «Світ моїх захоплень», «Все про фото».

1.3              Визначення цілей та завдань Веб – ресурсу

У першу чергу разом з  ініціативною групою були чітко сформульовані  цілі  створення бібліотечного сайту

  • розширення спектру й підвищення якості надання бібліотечних послуг та ефективності роботи гімназійної бібліотеки як просвітницько-інформаційного центру навчального закладу шляхом інтеграції інформаційно-комунікативних технологій;
  • показати, що бібліотека гімназії йде  в ногу з часом, є сучасною установою, готовою до конструктивного спілкування, критики, змін та інновацій;
  • поліпшити спілкування  з користувачами шляхом підтримки діалогу через пости  авторів та коментарі читачів;
  • пропагувати інформаційні або  інші послуги серед читачів;
  • підвищити пізнаваність бренду гімназійної бібліотеки для того, щоб  більше учнів  могли  відповісти  на запитання: «Що таке бібліотека?” і “Навіщо вона потрібна?”
  • надавати користувачам контент, створений для поширення, відсилати аудиторію до ряду ресурсів: офіційних веб-сайтів, результатів опитувань,  статей із новинами, звітів, прес-релізів, брошур, розкладу заходів тощо;
  • проводити опитування й одразу ж одержувати відповіді від читачів;
  • підтримувати зв’язок  з читачами: як правило, вони одержують повідомлення, коли сайт оновлюється;
  • одразу реагувати на всі питання, події, стосовно яких бібліотека бажає зайняти певну позицію: на новини, зміни в законодавстві, результати опитувань  тощо;
  • залучати пошукові  системи  завдяки контенту, який насичений ключовими словами та часто оновлюється, а також безлічі вхідних та вихідних посилань.

Завдання створення сайту

  • підключення бібліотеки  до  мережі Інтернет та розширення  її інформаційного простору;
  • розширення інформаційного простору гімназійної бібліотеки;
  • залучення користувачів шкільної бібліотеки до активної участі в житті бібліотеки;
  • підвищення якості та оперативності надання бібліотечних послуг;
  • прискорення роботи з впровадження автоматизації внутрішніх бібліотечних  процесів у роботу   бібліотекаря;
  • використання ІКТ для підвищення ефективності педагогічно-виховної діяльності бібліотеки;
  • обмін досвідом роботи з колегами;
  • підвищення іміджу гімназійної бібліотеки.

1.4    Передбачення очікуваних результатів для різної категорії користувачів

Для  учнів:

1) швидке та якісне отримання інформації завдяки створенню єдиного електронного інформаційного банку шкільних бібліотек з такими розділами:

–   електронна бібліотека зарубіжної та української літератури за програмними творами; –   електронна бібліотека підручників; –   електронна бібліотека класики та сучасної літератури за жанрами; –   добірка аудіокниг та фільмів за шкільною програмою; –   сторінка творчих школярів; –   сторінка корисних посилань;

2)   популяризація читання завдяки:

–   обговоренню прочитаних книг на бібліотечних форумах; –   створенню різноманітних за формою електронних виставок літератури; –  складанню електронних списків літературних новинок, рекомендованих списків літератури тощо;

3) підвищення рівня бібліографічної грамотності та культури читання завдяки створенню електронних бібліотечних уроків, мультимедійного супроводу для бібліотечних заходів (відеороликів, комп’ютерних презентацій, електронних фотоколажів  тощо).

Для вчителів:

1)  швидкий доступ до інформації про наявність в бібліотечних фондах потрібного видання завдяки створенню електронних каталогів підручників, художньої  та методико-педагогічної літератури; 2) створення електронної  добірки сценаріїв тематичних позаурочних заходів, порад та рекомендацій  для підготовки доповідей на семінарах, конференціях, педагогічних радах, батьківських зборах тощо; 3) формування електронних баз даних з актуальних питань освіти, навчання, виховання дітей; 4) створення єдиної бази даних інструктивно-нормативної  документації для вчителів; 5)  залучення світових інформаційних ресурсів для використання їх учителями в педагогічній діяльності.

Для бібліотекарів:

1) обмін досвідом, вивчення та застосування досвіду старших колег у бібліотечній роботі завдяки мережі Інтернет; 2)  дистанційну самоосвіту; 3) можливість популяризації бібліотечно-бібліографічних знань завдяки створенню і розміщенню в мережі електронних бібліотечних уроків; 4) автоматизацію внутрішніх бібліотечних процесів завдяки опануванню відповідних програмних продуктів: електронної пошти, програм пакету Microsoft Office Professional: Word, Publisher, Excel, Access, PowerPoint, бібліотекаря АІБС «MARK» SQL, що допомагає виконувати такі види роботи:

–   складання звітів; –   створення електронних баз даних; –   ведення електронного журналу роботи шкільної бібліотеки тощо; –   оперативний обмін інформацією між шкільними бібліотеками;

5)  можливість самостійного виготовлення та використання вже готової різноманітної мультимедійної наочності (комп’ютерних презентацій, відеороликів, аудіозаписів тощо) для проведення бібліотечно-бібліографічних заходів; 6) створення та використання у роботі тематичного банку даних корисних посилань  в мережі Інтернет; 7) представлення своїх ресурсів, авторських доробок у світовому інформаційному просторі; 8)  нові можливості в комплектуванні бібліотечних фондів завдяки електронній підписці періодичних видань,  доступу до мережевих магазинів, сайтів видавництв, «онлайновим» інформаційним ресурсам; 9) методичні рекомендації із впровадження у роботу шкільного бібліотекаря АІБС «MARK» SQL для шкільних бібліотек; 10) методичні рекомендації  з по поступового введення в роботу шкільного бібліотекаря електронних формулярів  з фотографіями учнів; 11)  методичні рекомендації поступової роботи з впровадження  у роботу шкільного бібліотекаря електронного журналу роботи шкільної бібліотеки тощо; 12) підвищення іміджу шкільних бібліотек й забезпечення їх конкурентоспроможності  завдяки розширенню спектру інформаційних послуг, саморекламі в мережі, популяризації власної діяльності шляхом висвітлення її через мережу Інтернет (розміщення інформації про проведені заходи, за бажанням викладення  для загального ознайомлення відповідних матеріалів на власних та інших тематичних сайтах, блогах, електронних сторінках) тощо.

Для батьків:

1) доведення до відома батьків інформації про наявність у шкільній бібліотеці художньої літератури з української та світової літератури за  алфавітним електронним каталогам; 2) наявність у бібліотеці англомовної літератури для читання за алфавітним каталогом англомовної літератури; 3) наявність у бібліотеці гімназії франкомовної літератури для читання за каталогом франкомовної літератури; 4)  забезпечення учнів гімназії підручниками на наступний навчальний рік; 5)  перелік рекомендованої літератури для читання влітку; 6) доведення до відома батьків результатів бібліотечних  конкурсів, заходів виставок тощо; 7)  загальні правила роботи учнів у мережі Інтернет; 8)  рекомендації з безпеки в Інтернет дітей від 7 до 8 років; 9)   рекомендації з безпеки в Інтернет дітей від 9 до 12 років; 10) рекомендації з безпеки в Інтернет дітей від 13 до 17 років; 11) корисні поради психологів з виховання дітей різної вікової категорії; 12) корисні посилання на Інтернет-ресурси для батьків; 13) батькам майбутніх випускників перелік сайтів ВНЗ; 14) залучення батьків до конструктивного спілкування з питань виховання підростаючого покоління.

        Підсумувавши все вищезазначене, можна зробити висновок: організаційна робота  із впровадження у діяльність гімназійної бібліотеки  веб-ресурсу була проведена, створена ініціативна група з учнів, визначено  основні цілі,  завдання майбутньої роботи,  передбачені кінцеві результати, засновано початок великої  роботи.

  1. Безпосереднє впровадження в роботу бібліотечного  сайту «Бібліопланета» Жовтоводської гуманітарної гімназії ім. Лесі Українки

2.1   Вибір серверу, за допомогою якого буде створено  сайт

На цьому етапі роботи до нашої  ініціативної групи учнів долучився колишній випускник нашої гімназії (мій син), який і запропонував розмістити наш бібліотечний веб-ресурс на сервісі Блог на WordPress.com .

WordPress підтримується на всіх передових мобільних операційних системах, додаток існує на : WebOS , Android , iOS ( iPhone , iPod Touch , iPad ) , Windows Phone, і BlackBerry, а також – сумісний із самими популярними інтернет – браузерами (Opera, Internet Explorer, Google Chrome, Mozilla Firefox). Всю цю інформацію можна знайти на http://wordpress.org/

Тепер декілька слів від себестосовно серверу WordPress. Я погоджуюся з інформацією, що знайшла на сайтах WordPress. Сервер дуже гарний, не шаблонний, але не всі слова WordPress нам дозволяє перекладати українською мовою, а тому деякі слова навігації англомовні, не можна вносити зміни в інтерфейс (ми хотіли розмістити логотип гімназійного сайту, який намалювали учні).Не можливо показати дію електронного каталогу в АІБС«MARK»SQL(демо). На жаль, якщо обираєш безкоштовний варіант серверу – багато привілеїв утрачаєш. 2.2  Вибір доменного імені та хостингу.

Доменне ім’я – це адреса, за якою відвідувачі будуть заходити на наш сайт. Хостинг – це як би домівка, місце на підключеному до Інтернету сервері, де буде зберігатися вся інформація нашого проекту (файли, зображення, система управління сайтом, база даних з Вашими записами).

Поспілкувавшись із учнями, я вирішила назвати доменне ім’я https://gymnasiumlib.wordpress.com/

Теоретичні засади обґрунтування обраного доменного імені: 

1.Перша частина імені gymnasium -(гімназія) слово, яке кожний учень нашої гуманітарної гімназії з поглибленим вивченням іноземних мов постійно пише на підписі робочих зошитів, словників, творчих робіт з англійської мови, адже вивчають її поглиблено з самого початку, з 5-го класу.

2.Друга частина доменного імені lib. – це скорочений варіант слова library – бібліотека,  а тому що library писати довго, вирішено було скоротити до lib. з точкою. Всі частинки доменного імені означають – гімназійна бібліотека, тобто  gymnasiumlib. для основної категорії користувачів досить легке для запам’ятовування доменне ім’я.

3.Після крапки пишеться ім’я серверу wordpress.com

Доменне ім’я складається, скажімо так, з самого “імені” та “суфікса”. У випадку нашого сайту ми маємо адресу  gymnasiumlib.wordpress.com.

Вибір хостингу для нашого сайту на WordPress (стандартний для користувачів безкоштовним сервером)

– місце під файли 3 Гб – баз даних MySql від 1 шт – PHP 5.2.4 – підтримка htaccess

  • 2.3 Розробка візуальної складової бібліотечного  сайту

Дизайн сайту відповідає всім вимогам Usability (використо́вність), які існують на сьогоднішній день. Макет дизайну сторінок від компанії WordPress-поєднання пергаментного та  темно-коричневого кольорів, що зовсім не впливає на зір. На своєму сайті я можу довго знаходитися і ніякого впливу на очі не відчуваю.

Зверху вписано назву сайту, нижче-навчальний заклад.  Сайт зі сторони сприймається як єдиний інженерно-художній комплекс, тому весь проект витримується  в одному дизайнерському стилі та фоні, переважно  це пергамент. Оформлення розділів сайту  виконане таким чином, що загальне художнє рішення залишається  однаковим  для всього сайту.  Щодо шрифтів,  то на веб-ресурсі Бібліопланети на одній сторінці не більше трьох різних шрифтів, включаючи ті, що застосовуються при створенні  навігаційних структурних елементів.

2.4  Створення структури  бібліотечного сайту, тобто загальне компонування сторінок та  встановлення взаємозв’язку між ними.

Структура сайту  – це спосіб компонування, розташування, а значить, і подачі інформації, яка дозволяє за короткий час максимально детально розповісти про послуги,  які надаються  організацією.  Грамотно виконана структура (поєднання заголовків, контенту та іншої інформації) дозволить сайту динамічно розвиватися в Інтернеті.

Перед тим, як розподіляти офіційну сторінку на окремі сторінки, необхідно розробити план. Сайт проектується таким чином, що потрібно добре продумати  його загальну структуру, зміст інформації та посилання.

WordPress  надає можливість розмістити сторінки сайту горизонтально угорі, та вертикально з права.  Розпочнемо з розробки сторінок для основних категорій споживачів, тобто  з вертикального меню.

При організації бібліотечного Web-сайту ми керувалися  вибором гібридного методу, який представляє суміш стандартного методу і методу павутини (Додаток 2). Після завантаження користувач потрапляє на головну сторінку ДОМІВКА, читаючи назви сторінок, орієнтується, на якій сторінці  повинна бути інформація, яка його цікавить. Для цього потрібно подумати, проаналізувати, логічно помислити, скористатись підказками, про які йтиметься нижче, або ж просто зайти на карту сайту і таким чином знайти все необхідне.  Навігація на  Web-сторінці  Бібліопланети — власне саме вона не дає змоги користувачеві загубитися в сайті.

Оскільки до цього було визначено основні категорії відвідувачів, приблизну тематику контенту (яка паралельно набиралася та зберігалася у Word-файлах)  для даних користувачів, створюємо перші сторінки структури сайту. У правій боковій панелі  меню структури сайту розміщуємо перелік категорій та рубрик. Категорії сконструйовані таким чином, що користувач без коливань вибирає необхідну для нього рубрику. В категоріях інформація розміщуватиметься у вигляді повідомлень.  Верхня горизонтальна панель меню структури сайту відведена для більш об’ємної, змістовної та корисної інформації, яку знайти дуже просто.

Спочатку були розроблені та підключені  лише ось ці основні категорії.  Одна із переваг блогів  WordPress полягає в тому, що в будь-який момент ви можете змінити, добавити або вилучити будь-яку сторінку.

Сайт має зручність в  пересуванні за  назвами сторінок у верхньому і правому боковому меню, а також по висувних підсторінках та карті сайту. При натисканні рядка в меню або карті  відкривається запитувана сторінка. На сьогоднішній день сайт складається з 23 сторінок та 50 підсторінок. На сторінках розміщені текстові та  графічні об’єкти, відео та фотофайли, при натисканні на які відкриваються текстова та графічна інформація,  відеофільми, а також посилання на корисні сайти. Характер сайту – інформаційно – методичний.Сайт сконструйований за методикою блогу. Головна сторінка відображає останні записи, тому користувач завжди бачить нові записи, і якщо він щось ненароком пропустив, то може переглянути цікавий для нього матеріал відразу ж на домашній сторінці.Блоги  від WordPress – це інформаційні блоги, вони розроблені таким чином, що будь-яке завантаження інформації з’являється на інформаційній стрічці, яка має назву ДОМІВКА. Останнє повідомлення, яке було опубліковане на інформаційній стрічці, буде першим. Біля кожного повідомлення, яке опубліковане на інформаційній стрічці, стоїть число та діючі зноски до переходу для написання коментарів, відгуків.

Число показує, коли ви останній раз оновлювали контент. Крім того, календар, який розміщений на сайті також інформує про дні, коли адміністратор вносив зміни на сайт (числа підкреслюються).  Ще перебуваючи у процесі обробки інформації,  кожному новому повідомленню вказується точна адреса категорії або рубрики, до якої ця інформація повинна потрапити після того, як буде опублікована на стрічці ДОМІВКИ.    Уявімо собі, що ви приносите до себе додому  якісь речі: продукти, одяг, речі санітарії та гігієни тощо. Спочатку ви ці всі  речі проносите через двері у вашій домівці, а потім розносите по кімнатах, де вони повинні знаходитися. Ось така ж сама система і на нашому сайті: спочатку вся інформація проходить через ДОМІВКУ, а потім розходиться за адресами категорій сторінок відвідувачів,  для яких ми приготували дану інформацію. Наприклад: у бібліотеці відбувся конкурс на кращого читця віршів на зимову тематику. Кому б ви порекомендували прочитати інформацію про результати проведеного конкурсу, хто найбільше зацікавлений у даному повідомленні? Звісно, це УЧНІ та їх  БАТЬКИ, ось саме їм ми й надсилаємо дану інформацію. А якщо на наш сайт випадково заходить пересічний користувач, який ніякого відношення ні до учнів, ні до батьків не має, тоді де він може познайомитися із новинами бібліотеки? – Звісно, на сторіночці НОВИНИ, тому адресуємо дану інформацію і в категорію новин. На сайті чітко видно, куди адресована інформація.  Після кожного заголовку написані адреси, куди надсилається дана інформація. Це зовні має такий вигляд by allakakusha in АдміністраціїБатькамНовиниУчням Теґи:конкурс,      отже більшість публікацій знаходяться в декількох рубриках одночасно, що полегшує їх категоризацію і підвищує юзабіліті (використо́вність) ресурсу.  Усі адреси, написані на цій стрічці активні, достатньо лише навести на них курсор, як ви одразу потрапляєте  в обрану категорію.

Контент сайту розбитий на сторінки та публікації (posts). Верхнє горизонтальне меню сайту відображає вміст сторінок, які є важливими і не змінюються або змінюються дуже рідко.

 Якщо людина цікавиться якимось конкретним матеріалом, користувач може ввести необхідну йому інформацію в рядок пошуку і натиснути на кнопку «ПОШУК», при цьому в результаті пошуку з’явиться будь-яка інформація, яка згадується в блозі з пов’язаним веденим у пошук словом. Оскільки завжди потрібно залишати відвідувачеві можливість переходу на головну сторінку сайту, не слід забувати, що більшість користувачів потрапляють на сторінки через пошукові системи, тобто, не на першу сторінку,  а гарний сайт завжди дозволяє перехід на першу сторінку, тому в кінці кожної інформаційної стрічки дублюються переходи на сусідні повідомлення. На малюнку це показано стрілочками  ПОПЕРЕДНЄ  та  НАСТУПНЕ повідомлення.   Навігаційна система  дублюється на усіх сторінках і забезпечує перехід на головну сторінку ДОМІВКА.

В основу Web-сторінок покладена мова HTML і визначається вона як текст у форматі ASCII зі вставкою спеціальних розмічувальних кодів (мітки, або теги), що допомагає користувачеві в швидкому пошуку контенту на сайті.

Теги, іноді тег, ( англ. tag – ярлик, етикетка, бирка; мітити)

Тег – інформативна мітка в аудіоі відеофайли для опису та пошуку звукозаписів по автору, назві альбому і т. п. (наприклад, ID3-тег ).(Вікіпедія)

               На нашому сайті тегами позначені ключові слова інформації, яка не зазначена в структурі сторінок сайту. Наприклад: в нашій бібліотеці проводиться багато різноманітних конкурсів, результати цих заходів адресуються  УЧНЯМ, БАТЬКАМ, НОВИНИ, АДМІНІСТРАЦІЇ,  а в тегах всі конкурси підряд під одним  ключовим словом КОНКУРСИ. Варто лише натиснути курсор на слово, як перед вами з’являться  всі конкурси, які проводилися в бібліотеці в календарному порядку. Аналогічна ситуація з всіма ключовими словами, що розміщені в тегах. Величина шрифту ключового слова у тегах говорить про те, скільки інформації з цим ключовим словом у даному тезі знаходиться. Чим більше проводитиметься конкурсів, тим слово КОНКУРСИ збільшуватиметься у розмірах.

Висновок: завдяки детальному вивченню передбачуваних потреб відвідувачів сайту та  складанню приблизного переліку тем, для наповнення контентом було створено структуру бібліотечного сайту відповідно до потреб категорій користувачів. Встановлено взаємозв’язок між повідомленнями на інформаційній стрічці сайту та адресатами, кому ці повідомлення адресовані. Для швидкого пошуку на сайті розміщено теги, функція ПОШУК та  карта сайту.

2.5    Підготовка інформаційного наповнення: набір та збереження текстів у текстовому редакторі, обробка контенту в HTML.

Наш сайт охоплює різні види інформації: бібліографічну, вебліографічну, фактографічну, повнотекстову, фотографії, відеоролики, таблиці, графіки, діаграми. Головна умова розробки цієї основної частини бібліотечного серверу – попередня детальна підготовка основних рубрик та гіперпосилань із урахуванням інформаційних потреб основних категорій користувачів. Після того, коли була розроблена  корінна структура веб-ресурсу та система допомоги, зрозуміла та зручна для користування, яка дозволяє користувачеві самостійно розібратися в особливостях послуг, що надаються, і скористатися всіма можливостями інформаційного пошуку в них, переходимо до наповнення сторінок контентом.

Мені, поки що, важко працювати зі стисканням, розширенням та розташуванням контенту за допомогою HTML (хиба що за шаблоном), але я чітко зрозуміла, якщо набирати повідомлення в текстовому редакторі, а не переносити його з Word-файлів, тоді  можна обійтися і без HTML.

2.6 Дослідження сильних та слабких сторін, створених сайтів ШБ та визначення опорної ідеї бібліотечного ресурсу гімназії.

Сайт «Бібліопланета» Жовтоводської гуманітарної гімназії  ім.Лесі Українки дуже молодий, щойно створений.  Так трапилося, що Інтернет до бібліотеки довели лише два місяці тому,  через це раніше приступити до роботи не було можливості.  Я розумію, що він автоматично потрапляє в категорію сайтів «Створений для конкурсу». І, напевно, навіть не буде розглядатися як конкурентоспроможний поряд із сайтами, які вже давно зарекомендували себе  в мережі Інтернет. Спочатку, коли я переглянула сайти інших бібліотекарів, відразу вирішила не брати участі в конкурсі. Але зацікавленість залишилася, і я продовжувала вивчати літературу зі створення  сайтів, просування їх в мережі. І з часом зрозуміла, що фактично всі сайти за  вмістом Інтернет-посилань  одинакові.  В основному різниця між сайтами  в  зовнішньому дизайні  інтерфейсу  та відношенні бібліотекаря до своєї роботи.  Інформація, розміщена на сайтах, цікава, корисна, повчальна, стане в нагоді багатьом користувачам, але це лише інформація, яку знайшли в тому ж таки Інтернеті  і яку кожний, хто має доступ до Інтернету, може знайти сам.  А де робота бібліотекаря? Хоча номінація і називається «Бібліотечний Веб-ресурс», конкурс має назву «Шкільна бібліотека», на мою думку, треба в першу чергу висвітлювати роботу бібліотекаря, спрямовану на допомогу навчально–виховному процесу свого навчального закладу.  Адже саме через роботу бібліотекаря – новатора можна  чомусь навчитися іншим бібліотекарям, можна комусь, такому ж небайдужому, як і ти, показати, підказати, допомогти, як краще і легше запровадити в роботу ту або іншу бібліотечну програму, поділитися досвідом і отримати слова подяки від колег, або, навпаки, багато чому навчитися і за це подякувати іншим.

Натомість я бачила багато  не бібліотечних сайтів і блогів, а багато бібліотечних порталів. Коли один із таких сайтів я показала своєму сину (27 років) і  мала необачність сказати, що мені подобається такий сайт, у відповідь почула: «Мам, ти що. Це ж мертвий сайт. Таке роблять на замовлення за декілька тижнів. З таким ні на які конкурси потикатися не слід, а от якщо у тебе є щось, чого ти не бачила на цих сайтах, то це значить, що у тебе є те, чого ще немає в Інтернеті, ось тоді ти повинна себе показати,  а через тебе  дізнаються і про твою роботу».  Я замислилася над виразом «мертвий сайт», а тому, готуючи контент для своєї БІБЛІОПЛАНЕТИ, намагалася показати те з бібліотечної роботи, чого не бачила в інших, оживляти всі повідомлення картинками, звертаннями до користувачів, залучати до співпраці учнів, вести живу розмову з дописувачами, показувати на сайті фото наших дітей.   Адже дійсно, за  14 років бібліотечної роботи я двічі брала участь в конкурсі «Шкільна бібліотека» 2003 та 2007. Обидва рази  посідала  призові місця.  У нашому місті перша, в області одна серед перших почала займатися впровадженням у роботу шкільного бібліотекаря автоматизованих інформаційно-бібліотечний систем  спочатку «MARK»,  а потім «MARK»  SQL  для шкільних бібліотек,   багато чому навчилася сама, багато чому навчаю дівчат-бібліотекарів з мого методичного об’єднання. Буду рада, коли в мене з’являться  колеги та послідовники з даного питання.

Підсумувавши все вищевказане робимо висновок – опорною ідеєю сайту БІБЛІОПЛАНЕТА  повинна бути його життєдіяльність, та не схожість з іншими сайтами.

3. Опис – анотація  бібліотечного блогу  https://gymnasiumlib.wordpress.com/, його особливість для різної категорії  користувачів.

Сайт – це віртуальне обличчя сучасної освітянської бібліотеки. Створивши веб-сторінку і виставивши її на всезагальний огляд, бібліотека стає активним учасником освітнього веб-процесу, а не просто пасивним спостерігачем. Вона отримує практично необмежені можливості розповсюдження інформації, спілкування з колегами та однодумцями, організації віртуальних груп, корпорацій, клубів, музеїв тощо. Сьогодні створити свій сайт означає для бібліотеки реалізувати одну із завдань автоматизації – об’єднати традиційний  книжковий зміст бібліотечної діяльності та високий ступінь володіння сучасними програмними засобами, телекомунікаційними технологіями. Таким чином, бібліотеки знаходять своє місце в культурній, інформаційній та освітній сфері інтересів підростаючого покоління та дорослих, що мають відношення до проблем дитинства, беруть активну участь у дослідженні впливу читання на формування особистості дитини. Саме за допомогою сайту можна створити образ своєї бібліотеки як «гостинного і багатого ресурсного центру». Сайт призначений для всіх учасників освітньо-виховного процесу: вчителів, бібліотекарів, учнів та їх батьків.

Сайту БІБЛІОПЛАНЕТА виповнився місяць. Що ж вдалося зробити за цей час?

На початку нашої роботи були окреслені очікувані результати. Тож, щоб не «кидати слова на вітер», повернімося до запланованого та поступово переглянемо всі зазначені пункти плану, підтвердивши їх зображеннями із сайту, або ж спростувавши.

3.1.   Сторінки бібліотечного сайту на допомогу учням

Першим пунктом в очікуваних результатах стоїть-електронна бібліотека зарубіжної та української літератури за програмними творами.Ця інформація знаходиться на  горизонтальному меню структури сайту  на сторінці ДОПОМОГА, підсторінці УЧНЯМ, рубриці ЧИТАННЯ.

Щовесни такі списки готувалися на папері та оформлялися на стенді «Перелік художньої літератури для читання влітку». Завдяки сайту ця робота буде не потрібна, адже все буде в Інтернеті. Крім  того, цей матеріал удосконалений, побудований так, що всі твори, зазначені в ньому, розкриваються і їх можна читати, коли є час. Спочатку йде перелік літератури для читання з підручника, а потім література для додаткового читання. Ту літературу, яка рекомендується для читання з підручника, можна використовувати упродовж усього навчального року.  Перелік цієї літератури готується на кінець навчального року, тобто на травень.   Наприклад: учень, який закінчив 9-й клас, у травні на цьому переліку шукає літературу для 10 класу. Ми бачимо, що учень знаходить повні тексти творів через гіперпосилання, детальний аналіз наявності даних творів у бібліотеці гімназії, крім того, художній фільм (он-лайн) на даний твір, якщо такий є в Інтернеті. Цю інформацію  також можна віднайти й іншими способами:

–       розміщена в тегах під назвою ЧИТАННЯ; –       на інформаційній стрічці, адресованій категорії УЧНЯМ (вертикального меню); –       карті сайту.

Структура сайту продумана так щоб пересічний відвідувач за декілька хвилин зрозумів,  якими шляхами можна швидко знайти необхідну інформацію. Вся  основна інформація, яка адресована тій чи іншій категорії користувачів, знаходиться за чотирма  переліченими варіантами пошуку. Три способи-незмінні, а перший-змінюється. Наприклад:

  • електронна бібліотека підручників, де розміщено книги, які використовуються в нашій гімназії, знаходиться  також за чотирма вищезазначеними варіантами.

Відшукати підручники можна на верхньому горизонтальному меню на сторінці АВТОМАТИЗАЦІЯ, підсторінці ВСЕ ПРО ПІДРУЧНИКИ, рубрика ПІДРУЧНИКИ. Інші три варіанти-незмінні (бокове меню УЧНЯМ, теги, карта сауту) .

Крім того, на підсторінці ВСЕ ПРО ПІДРУЧНИКИ знаходиться інформація про «Забезпечення учнів гімназії підручниками на поточний навчальний рік». Окрім учнів, ця інформація буде корисна батькам та класним керівникам.

Електронна бібліотека класики та сучасної літератури за жанрами знаходиться на сторінці ДОПОМОГА, підсторінці УЧНЯМ, рубриці Електронні бібліотеки. На цій сторінці розташовано гіперадреси 60 бібліотек України та Росії, які  розміщують на своїх сайтах повнотекстові твори зі світової літератури за жанрами, а також багато іншої цікавої інформації.

Добірку аудіокниг та фільмів за шкільною програмою учні знайдуть за тою ж  адресою, але у рубриці АУДІОКНИГИ. Адреси художніх фільмів оговорювалися раніше.

На нашому сайті  є сторінка, яка  має назву УЧНІВСЬКА ТВОРЧІСТЬ.  Гімназистам  надається можливість  розповісти про себе, про свої захоплення,  досягнення, а також про своїх видатних близьких та інше.

Ця рубрика знаходиться за індивідуальною адресою УЧНІВСЬКА ТВОРЧІСТЬ та  розташована  на  вертикальному меню структури сайту.

 На нашому веб-ресурсі є ціла низка рубрик з корисними посиланнями на інші сайти,  яка спрямована надати користувачам якнайбільшу допомогу, не виходячи з дому.

Більшість корисних посилань довідкового характеру розташовані на сторінці ДОПОМОГА, підсторінці УЧНЯМ, рубриках СЛОВНИКИ, ДОВІДНИКИ, БІОГРАФІЇ. Щодо корисних посилань, спрямованих на краще вивчення окремих предметів, то ця інформація знаходиться на тій же сторінці ДОПОМОГА, підсторінці ВЧИТЕЛЯМ, у  рубриках, які носять назви навчальних предметів: МАТЕМАТИКА, ФІЗИКА, ХІМІЯ, УКРАЇНСЬКА МОВА, УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА, АНГЛІЙСЬКА, ФРАНЦУЗЬКА та інші.

Кожна з перелічених рубрик  вміщує близько 40, а інколи й більше  гіперпосилань на різні сайти, відібрані бібліотекарем,  для кращого, змістовнішого, досконалішого вивчення предметів, написання творів, рефератів, доповідей.  Окрім цього, на горизонтальній панелі меню розміщено сторінку ДОВІДКА. Останнім часом широкого розповсюдження набуло довідкове обслуговування віддалених користувачів. Однією з його форм є довідкове обслуговування в режимі „Віртуальна довідка” (ВД). На сторінці ДОВІДКА розміщено правила користування електронними довідковими службами, а в підсторінці ВІРТУАЛЬНА ДОВІДКА увазі користувачів пропонується вебліографія сайтів з довідкового обслуговування учнів, вчителів, бібліотекарів та інших відвідувачів.

Вебліографіярекомендований список сайтів як засіб орієнтації в електронних ресурсах.

Працюючи над цим текстом, я сама користувалася подібною довідкою.

Для випускників гімназії на бібліотечному сайті окремо відведена рубрика «Підготовка до ЗНО та ДПА».

Інформація, розміщена в цій рубриці, дозволяє переглянути графік проведення іспитів ЗНО, прочитати  повнотекстові твори з української та світової літератури, які виносяться на ЗНО,  опрацювати комплексну довідкову літературу з усіх предметів для досконалішої  підготовки до іспитів,  пройти пробні тести з минулих років, прямо з нашого сайту переходити, для реєстрації, на сайт Дніпроперовського ЦОЯО,   а також учням пропонується взяти всі підручники (починаючи з 7-го класу) для ретельнішої, зручнішої, кориснішої для здоров’я підготовки до вступних іспитів.

Наступним пунктом очікуваних результатів є популяризація читання через обговорення прочитаних книг на бібліотечних форумах. Для цього на сайті бібліотеки розміщено оголошення про проведення акції «Книгу порадив прочитати друг», де гімназисти мають можливість залишити повідомлення про прочитану книгу, висловити своє ставлення до прочитаного, запитати думку інших, порадити прочитати іншим.

Важливою та цікавою рубрикою є ПРЕЗЕНТАЦІЯ, яка передбачає створення різноманітних за формою електронних виставок літератури.

Серед таких нових форм є виставкові фотогалереї, відеоролики виставок -презентацій. Презентація однієї книги Ганни Смольської «Я-твоя любовь»

Презентація підбірки книг для читання англійською, французькою мовами, нових надходжень літератури і т д. Оскільки наша  гуманітарна гімназія спеціалізується на поглибленому  вивченні англійської  та французької мов, було

вирішено проводити екскурсії бібліотекою, представлення виставок книг цими ж мовами. А тому на бібліотечному сайті  для презентацій було відведено окрему рубрику ПРЕЗЕНТАЦІЇ, яка знаходиться на боковій вертикальній панелі меню та вміщує всі відеопрезентації, проведені у бібліотеці за цей місяць.

Перший відеоролик, який ми зняли, записано українською мовою. Він мав назву «Чому гімназисти відвідують бібліотеку?»  Наступні  відеоролики  англійською та французькою мовами. Вони навчально-пізнавального характеру, тому можуть використовуватися в навальному процесі на уроках англійської та французької мов, при вивченні теми БІБЛІОТЕКА,   а також під час проведення виховних годин.

Останній  очікуваний результат (для учнів) – підвищення рівня бібліографічної грамотності та культури читання завдяки створенню електронних бібліотечних уроків, мультимедійного супроводу бібліотечних заходів (відеороликів, комп’ютерних презентацій, електронних фотоколажів  тощо).

ü На виконання цього завдання на бібліотечному сайті було створено рубрику «Бібліотечні уроки», до змісту якої увійшли матеріали з бібліографічної грамотності та культури читання, які можна використовувати під час проведення  бібліотечних уроків та виховних годин,  серед них такі;

  •  добірка порад «Учням про правила користування  Інтернет»

  • добірка порад для учнів «Як користуватися першоджерелами»
  • добірка порад «Правила життя»

  • відеоролики; «Про історію створення книги»,  «Про структуру книги» , «Про електронні книги в бібліотеці», «Кращі бібліотеки світу», «Найкрасивіші бібліотеки світу» «Найбільші бібліотеки світу»

  • Окрім цього, для учнів підготовлено вебліографію сайтів кращих дитячих бібліотек України та  Росії, електронні перегляди дитячих та підліткових періодичних видань.

        Також на бібліотечному веб-ресурсі постійно висвітлюються бібліотечні новини:

  • графіки рейтингів  відвідування бібліотеки учнями гімназії за місяць, за півріччя, завдяки їх результатам бібліотекар,  учні, вчителі, адміністрація, батьки чітко знають, який клас відвідує бібліотеку краще, а який навпаки;
  • результати проведених бібліотечних  конкурсів «На кращого читця власних віршів», «На кращого читця віршів, приурочених знаменним календарним датам», «Найактивніший читач гімназії»
  • надходження нової літератури і.т.д.

Висновок: переглянувши та підсумувавши все вищесказане, можна зробити висновок, що на бібліотечному веб-ресурсі для учнів розміщено достатньо  матеріалу, щоб допомогти забезпечити начально-виховний процес удома. Учні мають можливість показати себе на бібліотечному ресурсі, брати участь в різноманітних бібліотечних акціях, висловлювати свою думку, прислухатися до думки інших. Навчатися та відпочивати з бібліотечним сайтом

3.2.   Бібліотечний веб-ресурс на допомогу вчителям-предметникам

Перший пункт очікуваних результатів – швидкий доступ до інформації про наявність в бібліотечних фондах потрібного видання завдяки створенню електронних каталогів підручників, художньої  та методико-педагогічної літератури. На виконання цього завдання було створено  абеткові  каталоги літератури, що знаходиться в бібліотеці та викладені на сайт.

Каталоги знаходяться на  сторінці БІБЛІОТЕКА, підсторінці АБЕТКОВИЙ КАТАЛОГ, що розміщені на верхній горизонтальній  панелі структури сайту.

При переході на підсторінку «Абетковий  каталог» відкривається сторінка,   де знаходяться три абеткові каталоги  з  вказаними розмірами  в ( kb)

  • Абетковий каталог (пошук  за автором) та (пошук за назвою твору)
  • Абетковий каталог англомовної літератури (за прізвищем автора)
  • Абетковий каталог франкомовної літератури(за повним ім’ям автора)

 Також описано правила ведення пошуку за каталогами. Електронні каталоги  великі за розміром, тому розміщені  в архіві блогу. Під час натискання курсора на обраний каталог відбувається закачування каталогу на ПК, який потім можна  розкрити та переглянути. Для зручності пошуку в абетковому каталозі вітчизняної та світової літератури користувачам запропоновано 2 каталоги. В одному каталозі  вся література розміщена в алфавітному порядку за авторами, в іншому – в алфавітному порядку за назвами творів.

 Оскільки наш навчальний заклад спеціалізується на вивченні двох іноземних мов, англійської та французької, то відповідно до профілю та потреб ЗНЗ  у бібліотеці гімназії  знаходиться у вільному доступі література для читання даними мовами. Перелік цієї літератури зібраний в абеткові каталоги англійської та французької мов. Описи правил пошукової системи знаходяться під кожним каталогом окремо.

Для ефективної підготовки та проведення уроків підібрані  добірки гіперпосилань на кожний навчальний предмет. Наприклад астрономія, історія, математика, інформатика, англійська мова французька мова, українська мова, українська література та інші.

Звісно, на кожний навчальний предмет матеріал підібраний різний, але для максимальної   допомоги вчителям усі гіперпосилання підбиралися за такою  класифікацією:

  • програма з предмету
  • конспекти уроків (по можливості)

  • майстер – клас
  • довідкова   література з предмету українською та російськими мовами;
  • енциклопедична література з предмету;
  • термінологічний словник з навчального предмету;
  • матеріали з теми «Я іду на урок…»;
  • сайти вчителів – предметників;
  • цікава інформація з даного предмету;
  • корисні сайти з предмету;
  • видатні науковці з навчального  предмету;
  • афоризми  із зазначеного предмету;
  • посилання на спеціалізовані бібліотеки, портали з даного предмету;
  • віртуальні бібліотеки;
  • періодичні видання із зазначеного предмету;
  • педагогіка для вчителів.

Таким чином на кожний навчальний предмет  у середньому підібрано не менше  60 гіперпосилань  з українських та російських сайтів. Крім цього, вчителям

надається можливість переглядати електронний варіант педагогічних періодичних видань з різних предметів українських та російських видавництв, а також користуватися періодичними виданнями, які передплачує гімназія. У великій нагоді класним керівникам буде рубрика «ВИХОВНА ГОДИНА», де розміщено  приблизні дати та теми виховних годин, а також підібрано вебліографічні  переліки літератури та повнотекстові  матеріали для підготовки  до різних заходів, виховних годин на поточний семестр. Крім того, класним керівника у нагоді стане рубрика ПРЕЗЕНТАЦІЇ, де розміщено вищезазначені відеоролики та  медіа презентації до святкування 200річчя з дня народження Т.Г.Шевченка, відеофільм про визволення Дніпропетровської обл. від фашистських загарбників, віртуальні презентації творчості видатних українських та зарубіжних письменників Лесі Українки, А.С.Пушкіна, Жуля Верна  і.т.д.

Планується створити рубрику «Учительська творчість», куди внести інформацію про вчителів гімназії та гіперпосилання на їх персональні блоги.

Висновок: підсумувавши все вищесказане, можна зробити висновок, що бібліотекарем гімназії  за цей час зроблено  більше,  ніж було заплановано в очікуваних результатах. Майже на кожний навчальний предмет підібрано довідкову  літературу з предмету українською та російськими мовами енциклопедичну літературу з предмету, термінологічні словники з навчального предмету, матеріали з теми «Я іду на урок…», сайти вчителів – предметників, цікава інформація з даного предмету, корисні сайти з предмету,  інформація про видатних науковців з навчального  предмету, афоризми  із даного предмету, великий перелік педагогічної та періодичної літератури і т.д. Матеріал підібраний для вчителів цікавий, корисний, доцільний. Можливо, досвідчені вчителі проти того, щоб розміщувати конспекти уроків інших вчителів, а не вчителів гімназії,  у такому випадку  будемо домовлятися із адміністрацією гімназії про створення своєї бази конспектів уроків з різних предметів та виставлення її в Інтернет.

3.3 Матеріали гімназійного сайту на допомогу батькам

Інформація для батьків розміщена на верхній горизонтальній панелі меню сайту на сторінці ДОПОМАГА,  підсторінці БАТЬКАМ та на вертикальній панелі меню в категорії «Батькам». Кількість батьків нечисельна, але все ж таки я планую робити все, щоб залучити й батьків до конструктивної співпраці. А тому для залучення батьків на наш сайт робляться певні кроки, а саме:

  • На бібліотечному сайті розміщується інформація з різноманітних бібліотечних конкурсів разом із фотографіями учнів. Хто з батьків не захоче зайти і подивитися на свою дитину?
  • Учні знімаються на відео, де  проводять екскурсії бібліотекою  та розмовляють різними мовами. Невже, коли дитина розкаже вдома про те, що її записали на відео, де вона проводить екскурсію французькою або англійською мовою, рідні не захочуть переглянути дане відео та показати його своїм знайомим? Я як, мама, зробила б саме так.
  • Розпочата рубрика «УЧНІВСЬКА ТВОРЧІСТЬ», де учні з ініціативної групи, що допомагають у створенні бібліотечного сайту, ведуть свої рубрики. Там розміщена фотографія дитини та матеріал, який вона приготувала. Невже, коли учень скаже вдома, що ним підготовлений матеріал, розміщений на бібліотечному сайті, рідні не захочуть переглянути  сторіночку своєї дитини?
  • Бібліотечні новини висвітлюються не лише на сайті бібліотеки гімназії, а по   гімназійному радіо «Радіогімназія»,  де створюються радіопередачі спеціально про проведені у бібліотеці заходи, а результати цього заходу  озвучуються завдяки радіопередачам, які лунають на наших перервах.  У  цих радіопередачах беруть участь учні – конкурсанти, де вони читають власні вірші або ж  твори інших авторів,  присвячені визначній даті певного письменника  Подібні радіопередачі  будуть розміщуватися на нашому сайті, де батьки їх також зможуть почути. Окрім цього, на бібліотечному веб-ресурсі батьки знайдуть наступний матеріал:

–         поради психологів  про використання комп’ютерної техніки дітьми. –         застереження про  дитячу поведінку в Інтернет; –         інформація про 50 сайтів, які можна рекомендувати дітям для перегляду; –         загальні правила роботи учнів у мережі Інтернет; –         рекомендації з безпеки в Інтернет дітей від 7 до 8 років; –         рекомендації з безпеки в Інтернет дітей від 9 до 12 років; –         рекомендації з безпеки в Інтернет дітей від 13 до 17 років; –         корисні поради психологів з виховання дітей різної вікової категорії; –         корисні посилання на Інтернет-ресурси для батьків; –         батькам майбутніх випускників перелік сайтів ВНЗ; –          періодичні видання, відібрані спеціально для батьків; –         залучення батьків до конструктивного спілкування з питань виховання підростаючого покоління.

Із вищезазначеного можна зробити висновок: оскільки робота із залучення батьків до перегляду нашого сайту вже розпочалась  і ведеться, потрібно робити все, щоб батьки та рідні відвідували наш сайт частіше, і в такому випадку батьки із малочисельної  кількості користувачів можуть перейти в багаточисельну, якщо для них буде достатньо цікавого матеріалу.  А для цього потрібно продовжувати роботу  із залучення на наш сайт учнів гімназії та наших колишніх випускників, а також підшукувати для батьків поради психологів із виховання у дітей навичок спілкування, взаєморозуміння, взаємоповаги.

3.4.   Бібліотечний Інтернет-ресурс для бібліотекарів

Третя сторінка на  горизонтальній панелі меню структури сайту має назву «Автоматизація».  Ця сторінка,  у свою чергу, складається  з трьох  підсторінок:

  • «Все про підручники»;
  • «Електронний щоденник» роботи шкільного бібліотекаря;
  • АІБС «МАRК» SQL для шкільних бібліотек.

Одне з першочергових  перспективних  спрямувань  бібліотечних працівників – це  максимальна автоматизація всіх бібліотечних процесів. Упровадження в роботу електронних програм дає можливість зекономити час на внутрішньобібліотечну роботу та спрямувати цей час на   заміну традиційних бібліотечних технологій на автоматизовані, починаючи з комплектування й закінчуючи різноманітним обслуговуванням користувачів.

Підсторінка «Все про підручники»  включає в себе етапи роботи з автоматизованою програмою «Шкільний підручник», яка на даний момент є у кожній шкільній бібліотеці. Основна мета цієї програми – прозорий облік підручників, які надійшли у бібліотеку за певний період,  процентне забезпечення учнів школи підручниками, замовлення нових підручників на наступні роки. Ця програма дуже корисна, бо бере на себе певний сектор бібліотечної роботи, яку раніше доводилося робити власноруч.

Підсторінка – «Електронний щоденник» роботи шкільної бібліотеки.

Методичні рекомендації шкільним  бібліотекарям із впровадження в роботу електронного щоденника бібліотечної роботи.

Надзвичайно корисна програма для шкільного бібліотекаря, яка дозволяє  автоматизувати роботу щоденника бібліотеки відносно до підрахунків кількості відвідувань та книговидачі, будувати  різноманітні графіки відвідування   бібліотеки за певні проміжкии часу: за день, місяць, півріччя, рік ітд.

 Це забезпечує чіткий облік вибулих та прибулих користувачів, а також надає інформацію про кількісний та галузевий склад виданої літератури.  Оскільки така програма зустрічається в українських бібліотеках дуже рідко,  вона подана під заголовком «Ексклюзивний контент».  Розроблено методичні рекомендації користувача, поступові інструкції із впровадження у роботу даної програми та розміщено дану програму в окремому файлі для скачування.  Запропонована  методична допомога у роботі всім бібліотекарям, які захочуть придбати  дану програму (безкоштовно)

Підсторінка (автоматизована інформаційно-бібліотечна система) АІБС «МАRК» SQL для шкільних бібліотек,  далі АІБС « МАРК- SQL »,  яка забезпечує комплексну автоматизацію основних бібліотечних процесів: комплектування літератури, наукову і технічну обробку видань, довідково – інформаційне обслуговування,   автоматизоване обслуговування читачів, уведення в роботу електронних формулярів читачів, облік бібліотечних фондів. Я останнім часом шукала в Інтернеті, де можна скачати україномовну версію цієї програми, так і не знайшла. А тому пропоную увазі бібліотекарів скачати варіант  української ДЕМО-версії, з якою працюю я.  Щоправда, це той варіант, який я отримала у подарунок від представника  Московської компанії НВО “Информ-система” (Москва,Росія) Березной Н.В. у 2006 році,    коли була запрошена на презентацію цієї програми до Дніпропетровської бібліотеки юнацтва та молоді, яка саме встановлювала ліцензійну версію програми.  Для гімназії купити ліцензійну версію дуже дорого, а тому я працюю з ДЕМО-версією і вважаю, що якщо  є бажання запроваджувати автоматизацію у роботу бібліотекаря для невеликої школи такої ДЕМО-версії достатньо, аби  було бажання працювати та вчитися. Цей варіант, який я пропоную скачати,  дещо відрізняється від того, яким він є у мене зараз. Але свою роботу я розпочала саме з цього варіанту. Якщо я бачитиму, що це когось зацікавило, якщо з’являться  на моєму сайті запитання бібліотекарів із впровадження у роботу цієї програми, з побудови баз даних,  то розпишу  серію  уроків із методичного керівництва щодо  роботи адміністратора.  АІБС « МАРК- SQL » надає наступні можливості:

• Формувати електронний каталог книг, підручників та інших інформаційних джерел, що знаходяться в шкільній бібліотеці. Оскільки програма автоматизована, вона самостійно створює  електронні каталоги, де можна вести пошуки за автором книги та назвою, а також ця програма здатна:

  • Вести автоматизований облік боржників шкільної бібліотеки по класах.
  • Формувати замовлення підручників з використанням бази даних рекомендованих підручників і навчальних посібників.
  • Аналізувати коло читання учнів .
  • Отримати доступ до віддалених баз даних.
  • Ввести інформацію про структуру школи та кількість учнів у кожному класі для автоматичного визначення забезпеченості підручниками.
  • Автоматизувати процес обліку видачі книг.

У даному випадку видача підручників  проводиться через електронні формуляри.

Видача книг художньої літератури на електронні формуляри користувачів Ось такий вигляд мають електронні формуляри відвідувачів бібліотеки гімназії.

• Підбирати необхідну для уроку літературу, скориставшись електронним каталогом та списком ключових слів, які відповідають шкільній тематиці.

• Отримати доступ до повнотекстових і мультимедійних ресурсів, які є у бібліотеці  або перебувають у віддалених базах даних через Інтернет.

Звісно, виникає питання, чому я подаю  алфавітні каталоги  в Microsoft Office Excel, якщо у мене є автоматизована програма? Так,  програма є і вона мені щороку подобається все більше і більше, але це не ліцензійна програма, а ДЕМО-версія. Яка  має обмежений вміст записів  інформації у кількості 500 одиниць (документів) в одній базі даних. От чому я не  маю можливості показати електронний каталог, як це зроблено у великих дитячих бібліотеках або ЦБС.  Крім того, є ще одна причина, чому не можливо на сайті показати програму «МАРК- SQL» та її каталоги – безкоштовний WordPress. Якби за їхній сервіс платили, вони б самі встановили та показали електронні каталоги в Інтернет. Та у бібліотеці  ці  недоліки не відчуваються.

Перевага цієї електронної помічниці у тому, що вона:

  1. Україномовна.
  2. Не зважаючи на те, що вміст однієї бази даних обмежується на 500 одиниць найменувань, таких баз даних (по 500) можна зробити безліч.

Я декілька років не могла зрозуміти, як це зробити технічно. Уся документація, усе керівництво користувача  чітко вказують на те, що баз даних можна зробити безліч, але вони не пояснюють, як це зробити, а коли роблять пояснення, то написано так, щоб зрозуміти було неможливо.  Тепер я вважаю, що це вони робили навмисно, щоб більше заплутати користувача,  відвернути його від ДЕМО версії і націлити на купівлю ліцензійної програми.

Мені надзвичайно хотілося запровадити у роботу нашої бібліотеки електронні формуляри  користувачів. Для цього з усіх класів гімназії, з усіх працівників були зібрані фотографії. Таким чином у мене з’явилася електронна база фотографій користувачів бібліотеки Жовтоводської гімназії. Тепер, завдячуючи цій базі фотографій,  я можу  висвітлювати будь-які бібліотечні новини, результати конкурсів, використовуючи при цьому фото дітей та працівників.

 У програмі АІБС «МАРК- SQL»,  завдячуючи тим же фотографіям, були створені  електронні формуляри з фотографіями на всіх користувачів у кількості 409 абонентів (не перевищує 500 од.)  Потім постало питання, як занести  основний фонд літератури, який перевищує 36000 тисяч та більше 8000тисяч підручників.  От тоді-то й довелося попрацювати над тим, щоб знайти, як збільшити кількість баз даних. І мені це вдалося. Тепер у мене окрема база даних з підручників на кожний клас від 5до 11. Тобто, щоб було зрозуміліше:

  • Підручники 5 класу (500 підручників)
  • Підручники 6 класу (500 підручників) і.т.д
  • Художня література У1 класу (500 підручників)
  • Художня література У2 класу (500 підручників)
  • Художня література Р1 класу (500 підручників)
  • Художня література Р2 класу (500 підручників)
  • Зарубіжна література  (500 книг, які вивчаються за програмою)
  • Періодика – 500 записів статей із періодичних видань. Але зараз я хочу все переробити. Я хочу  створити на потрібні періодичні видання окремі бази по 500 одиниць. Тобто, окремо газета «Завуч», окремо «Директор школи» іт.д.
  • Література читального залу (у читальному залі багато виставок різножанрової літератури: детективи, романи, казки іт.д., які не вивчаються за програмою, але їх постійно читають  учні)
  • Англомовна література
  • Франкомовна література

На даний момент у мене створено 16 баз даних (вмістом по 500 од.), найбільш потрібних у користуванні. Підручники занесені до програми за класами (не перевищуючи 500 од.). З художньою літературою складніше, але я  вирішила розподілити літературу за зручною для мене і користувачів класифікацією, крім того, заносити не всю підряд літературу, а тільки ту, яка вивчається за програмою, і ту, яку хоч раз брали на формуляр. Пропрацювавши у бібліотеці декілька років, уже добре знаєш, яку літературу беруть,  а яка  незмінно стоїть на полицях  Адже є багато літератури, яку роками  ніхто не брав, такі книги  я поки що не заносила до баз даних, щоб не займати місце.

Окрім сторінки АВТОМАТИЗАЦІЯ, на бібліотечному  сайті розміщено багато корисного матеріалу для колег. Творчому бібліотекарю будь-яка сторінка на нашому сайті буде корисною, але щоб не повторюватися, буду говорити лише про ті, які ще не згадувалися.

         Друга сторінка меню  на верхній горизонтальній панелі – «Бібліотека».  Першочергова направленість  цього розділу –  коротко познайомити користувачів з бібліотекою Жовтоводської гуманітарної гімназії ім. Лес Українки. Ця сторінка  включає в себе  шість підсторінок:

  • «Наша бібліотека»
  • «Все про бібліотеку»
  • «Електронні каталоги»
  • «Звіт та план роботи»
  • «Правила користування»
  • «Про бібліотекаря»
  • «Контактна інформація»

 Перейшовши на сторінку «Бібліотека», користувач має можливість  познайомиться з  навчальним закладом (є посилання на сайт гімназії), короткою історією бібліотеки та бібліотекарем. При переході на підсторінку «Все про бібліотеку»  відкривається «Бібліотечно-інформаційне обслуговування», «Послуги», «Функції», «Масова робота», «Коротка інформація про кількісний та якісний склад літератури, що знаходиться на обліку бібліотеки гімназії».

Далі розміщена підсторінка  «Звіт та план роботи» бібліотеки гімназії.

Можливо, варіант мого звіту стане кому-небудь у нагоді як зразок для написання особистого звіту. Аналогічна ситуація і з планом роботи на наступний навчальний рік. Немає чітко визначеної форми написання плану роботи на рік, тому кожний бібліотекар складає свій план по-своєму. Мій план роботи складається із  11 напрямків бібліотечної роботи, але так, щоб охопити якнайширший діапазон роботи.

Підсторінка «Правила користування» містить правила та обов’язки користувачів.

На підсторінці  «Про бібліотекаря» розміщена інформація про бібліотекаря, а також творчі доробки,  доповіді на семінарах, конференціях   на  теми  «Формуємо націю читачів», «Читати за програмою –це добре» «Використання ІКТ у бібліотеці»

Наступна підсторінка – «КОНТАКТИ» Вона складається з двох рубрик: «КОНТАКТИ» та «ЗВОРОТНІЙ ЗВ’ЯЗОК»

У рубриці «КОНТАКТИ» розміщена вся контактна інформація про  нашу бібліотеку (адреса, телефони,  e-mail навчального закладу та бібліотеки, розташування бібліотеки, графік роботи)

У рубриці «ЗВОРОТНІЙ ЗВ’ЯЗОК» розміщено реквізити бібліотекаря, куди можна писати листи із запитами.

У рубриці « Книжковий світ » дано гіперпосилання на біографії та електронні тексти творів сучасних письменників, що вивчаються та не вивчаються у шкільному курсі літератури, але вони входять у ТОП-10 кращих письменників  України, світу,  також надається інформація про письменників – лауреатів різноманітних премій  в області літератури та мистецтва.

 «Фотогалерея » містить фотографії з різноманітних бібліотечних заходів за останні роки.

Остання рубрика для учнів називається «ГІМНАЗІЇ ВІД ВИПУСКНИКІВ» . Розпочав цю акційну рубрику мій син, який допомагав мені у створенні сайту, терпляче навчав мене, заспокоював, коли з’являлося бажання все кинути. На сьогоднішній день на сайті розміщена фотогалерея  з Ліссабону, планується віртуальна подорож у Париж, Амстердам, Лондон, Нью-Йорк, Лос-Анжелес, Гонконг та інші  міста, у яких він побував. Можливо, до нашої акції долучаться інші випускники для того, щоб розповісти гімназистам про інші куточки світу.

Підсумувавши все вищезазначене, можна зробити висновок, що у бібліотеці Жовтоводської гуманітарної гімназії ім Лесі Українки з поглибленим вивченням іноземних мов робляться  конкретні кроки з упровадження  в роботу бібліотеки автоматизованих інформаційно-бібліотечних систем, які, в свою чергу, роблять процес автоматизації бібліотеки реальним, дієвим.  Це все не вигадки, це все дійсно існує і працює. І все це може зробити бібліотекар, якщо є бажання, навіть не витрачаючи великих коштів. Крім того, усі ці програми рекомендуються бібліотекарям  безкоштовно і навіть пропонується допомога. Я пропоную те, чого дуже бракувало мені,  коли я розпочала цим займатися, до усього доводилося додумуватися самій, без допомоги.

Висновок

  З  усього вищевказаного можна зробити висновок про те, що завдання,  які я  ставила перед собою, створюючи цей бібліотечний веб-ресурс, на даному етапі роботи виконані. І наша гімназійна бібліотека піднялася на одну сходинку вище. Тепер попереду інші етапи, інші цілі та завдання. І, оглядаючись назад, запитую себе: «Тож наскільки обрана тема відповідає змісту виконаної роботи? Чи вдалося мені розкрити “ Роль бібліотечного сайту гімназії  у створенні умов щодо автоматизації бібліотечної справи для розвитку інноваційної особистості в умовах школи відкритого суспільства ” Можу відповісти з упевненістю, що так – мені це вдалося. Беручи до уваги те, що всі автоматизовані  бібліотечні програми (окрім «Шкільний підручник») безкоштовні і дійсно працюючі, що створений безкоштовний сайт також працюючий, а  у поєднанні – це суттєвий крок уперед до повної автоматизації бібліотечних процесів.  На теперішній час автоматизація бібліотечної справи в повній мірі функціонує лише у досить великих бібліотеках з суттєвим штатом працівників. А осягнути такий масштаб роботи одному працівнику – це, дійсно, перемога  над самим собою.  А тому  переваги  використання даного сайту очевидні. Якщо є слово переваги, це означає, що наш сайт відмінний від інших і що контент  цього веб–ресурсу стане в нагоді іншим. Чим же відрізняється «БІБЛІОПЛАНЕТА» Жовтоводської гуманітарної гімназії ім. Лесі Українки від інших  бібліотечних сайтів:

  1. Оскільки  гімназія-це навчальний заклад з поглибленим вивченням іноземних мов, то й літератури для  читання цими мовами у нас набагато більше, ніж в інших, а тому подано алфавітні каталоги англомовної та франкомовної літератури для повсякденного читання.
  2.  Дві іноземні мови зараз вивчають усі школи України, але  на інших  ресурсах я  не бачила представлення бібліотеки цими мовами, ведення екскурсій бібліотекою, озвучення виставок іноземною мовою.
  3. Ведення електронного щоденника бібліотеки.
  4. Надання можливості іншим бібліотекарям скачувати із нашого ресурсу автоматизовану бібліотечну програму «Щоденник бібліотеки»
  5. Ведення графіків відвідування бібліотеки учнями навчального закладу.
  6. Надання колегам бібліотекарям методичних рекомендацій користувача  із впровадження в роботу  електронного «Щоденника бібліотеки».
  7. Упровадження в  роботу АІБС «MARKSQL» для шкільних бібліотек.
  8. Запровадження електронних формулярів з фотографіями користувачів.
  9. Надання можливості іншим бібліотекарям скачати з ресурсу ДЕМО- версії АІБС «MARKSQL» для шкільних бібліотек.
  10. Створення радіопередач за результатами проведених бібліотечних заходів, де учні-конкурсанти читають вірші.
  11. Ведення учнями рубрики «Учнівська творчість».
  12. Ведення рубрики колишніми випускниками гімназії, які не забуваються про свій навчальний заклад, без якого вони  не досягли б певних вершин.

Веб-ресурс нашої бібліотеки має багато спільного з іншими:

  1. Інформація, розміщена на сайті, ретельно підбирається, аналізується, систематизується з урахуванням інтересів та запитів користувачів.
  2. На сайті є сторінки для всіх учасників освітньо – виховного процесу: вчителів, бібліотекарів, учнів, батьків.
  3. Сайт має просту і зручну навігаційну систему і доступний для відвідування 24 години на добу.
  4. Необхідна інформація освітньо – виховного характеру та цілеспрямовані посилання на корисні та змістовні сайти дозволяють користувачеві економити час на пошук необхідної інформації, щоб не блукати і не губитись у глобальній мережі Інтернет.

 І на завершення хотілося б додати декілька слів про мої почуття до створення даного бібліотечного ресурсу. Вище я зазначала, що коли переглядала інші бібліотечні сайти, у мене опускалися руки, а в голові майоріла думка: «Мабуть моя задумка марна », а потім на очі потрапили слова з відомої притчі

Це все неможливо, – сказала Причина, Це все безрозсудно, – зауважив Досвід. Це все  марно, – відрізала Гордість. Спробуй … – нашіптувала  мрія!

Обов’язково мрійте! І все вийде. Давайте разом твердо йти обраним шляхом, важким, але багатообіцяючим. І я бажаю всім,  небайдужим колегам, хто створює свої бібліотечні ресурси,  хто захоплюється новими ІКТ, удачі на цьому шляху та запрошую до співпраці

Перелік використаних джерел

1.      Проців О. «Створюємо блог бібліотеки»./ О.Проців //ШБІЦ. –  2013 – № 3. 2.      http://uk.wikipedia.org/wiki/ Вікіпедія 3.     http://wordpress.org/ все про компанію та сервер відwordpress 4.    http://www.informsystema.ru/  Інформ-системаАІБС «МАRК» SQL для  шкільних бібліотек

 

Залишити коментар