Сучасні методики і технології бібліотечної роботи.

 Майстер-клас  для працівників, що обслуговують дітей та юнацтво
Тема “Формуємо націю читачів: сучасні методики і технології бібліотечної роботи”.

Обласна бібліотека для молоді ім М.Свєтлова м.Дніпропетровськ
Доповідач: зав.бібліотекою Жовтоводської гуманітарної гімназії А.С.Какуша

Це слайдшоу вимагає JavaScript.

Я представляю  м. Жовті Води, яке  здавна є містом козацької  та шахтарської слави і як сказав колишній Міністр освіти Станіслав Ніколаєнко, перебуваючи в нас у гостях,  ще й освітянської слави. Адже   за результатами предметних олімпіад ми посідаємо ІІІ місце в області після таких великих  міст як Дніпропетровськ, та Кривий Ріг, де кількість шкіл та дітей  у декілька разів  більша ніж у нашому місті. На сьогоднішній день  у нас лише  10 навчальних закладів.  І  ми постійно маємо  перемоги  на рівні області, на рівні України та  на міжнародному рівні з різних конкурсів, змагань.

         Я  працюю в навчальному закладі нового типу, гуманітарній гімназії ім. Лесі Українки з поглибленим вивченням іноземних мов. Моїми користувачами є  430 гімназистів, 45 вчителів 30 працівників та 19 вчителів з інших шкіл міста. Фонд художньої літератури—35380 примірників, 10180 підручників. Гімназія передплачує 40 періодичних видань, та 3  видання нам передплачує та пересилає Французький культурний центр у м. Дніпропетровськ.  У бібліотеці працює 1 бібліотекар—я. Що стосується теми, яку ми зібралися сьогодні обговорювати, хочу підкреслити, що основне  завдання шкільної бібліотеки це—забезпечення обслуговування навчально-виховного процесу. А тому ми повинні навчати учня  вчитися, користуватися  книгою, періодикою, електронними енциклопедіями,  для подальшого навчання.

Я це говорю тому, що для бібліотекарів централізованої  бібліотечної системи  мій виступ  може  здатися дуже простим.  Але  зрозумійте, ми шкільні бібліотекарі,  повністю повинні відповідати навчальному закладу  в якому ми працюємо, робити все  можливе, щоб покращити навчально-виховний процес.

         «Школа починається з книги, з  бібліотеки». Недаремно В.Сухомлинський  казав, що  шкільна бібліотека—кабінет №1 у школі.

         Формування читацької активності  гімназистів – одне з головних завдань  учителів  та бібліотекаря.  І саме від бібліотекаря  залежить будуть приходити до нього діти чи ні. Говорять, що собака завжди схожа на свого хазяїна. Так і бібліотека  подібна своїй господарці.

Сучасний бібліотекар –  це і  професіонал  в  інформаційно – бібліотечній  справі, і педагог, і психолог, і   інформаційний менеджер, і в кінець кінців просто мама, якій можна прийти пожалітися, запитати поради.

          Треба добре розбиратися у дитячій психології, уміти  інтуїтивно знаходити  невидимі ниточки дитячих бажань, зробити так, щоб бібліотека стала кабінетом релаксації для дитини. А якщо  спокій  та рівновагу дитина знайде за допомогою гарної книги, яку бібліотекар вдало запропонує — значить бібліотекар  з вас  не поганий.  Ось ми всі такі гарні колеги  зібралися на майстер-клас, щоб поділитися своїм досвідом роботи із залучення дітей до читання.

Популяризація літератури  в кінцевому результаті  очікує  залучення максимальної кількості дітей до читання. Я не говорю до читання книг, я підкреслюю до читання взагалі.  Якщо говорити про читання художньої літератури в цілому,  в такому випадку  ми більше будемо працювати на книжкові магазини, де потрібно купувати книги за окрему платню, але ж можна читати брошури, періодику,  підручники. Це також читання.

1. Моя робота  із залучення дітей до читання розпочинається  не з початку навчального року ( тобто з вересня)  а  розпочинається  з кінця  навчального року з   травня,  після того як учням видаються підручники на наступний навчальний рік, виставляється  стенд  з рекомендованою літературою для читання  влітку. Діти починають підходити із проханням взяти на літо повний перелік   художньої літератури. Звісно кожному   весь  перелік я не видаю, але  тим дітям, які до нас прибули і мешкають за межами міста    література видається.

Видається література і 10-11 класам   для успішної підготовки до ЗНО 90 % учнів 10-11 класів ще на літо,  на  свої формуляри взяли  історію України, географію, хімію  починаючи із 7-го по 10 клас включно, а підручники  11кл  у них на руках,   а також підручники з української літератури та твори  для читання у повному обсязі. Всіх інших  дітей, а це учні 6-9 класів я просила брати літературу в дитячих бібліотеках міста.  А це говорить про те, що серед учнів 5-9 класів -25% читає  влітку запропонований  перелік літератури. Серед учнів 10 класів 40%  беруть підручники і  художню літературу для підготовки до ЗНО., а серед учнів 11 кл. 90% беруть  і підручники і твори українських письменників у повному обсязі.

2 Щоб  намітити основні напрямки роботи бібліотеки, врахувати побажання учнів, на початку навчального року ( у вересні) проводиться моніторингове дослідження  з   вивчення  читацьких зацікавлень учнів.  І починати  свою  роботу треба з врахування побажання дітей. Коли читаєш,  дитячі анкети – зустрічаються слушні пропозиції, то чому б до них не прислухатись до них. А тому, шкільні бібліотекарі,  обов’язково розпочинайте роботу з анкетування,  в анкеті діти пишуть те, чого не скажуть вголос. А якщо задовольнити їхні  маленькі потреби  в ваших силах то чому б і ні?

3.  Починаючи з вересня  оголошується  щорічний  гімназійний конкурс «Найактивніший читач 2009-2010р.»  Підсумки конкурсу  підводяться щосеместра.  Де  чітко просліджується   читацьку активність учнів, переможців у класі, серед  паралелі класів та переможців серед учнів  гімназії.   В кінці кожного семестра діти-переможці нагороджуються грамотами та  заохочувальними подарунками. Психологи проти методу змагання, а я вважаю, що в наш час коли знайти гарну роботу важко, коли доводиться жити у жорстокій конкуренції метод змагання, або ж рейтинг у читанні також актуальний. Крім того на  переможців  завжди чекають нагороди.  Так у минулому році  під час святкування новорічних ранків Президент  та  Королева знань  вручали переможцям подарунки, в кінці року  на  балі Королеви Наук  переможцям також  вручалися грамоти  та призи.

4.  В цьому  році, як  і завжди,  продовжаться   щомісячні  літературні зустрічі   у бібліотечній вітальні,  де проходять конкурси власних дитячих віршів  на  задану тему. 30 вересня  до Дня  бібліотекаря та Дня учителя  проводився конкурс  дитячих віршів  на тему « Ось ці слова, учителе, присвячені тобі…»..  До участі у конкурсі запрошуються учні 5-11 класів.  Переможці  визначаються серед 5-8 та 9-11 класів. Діти одержують грамоти, подарунки  решта  заохочувальні призи.  Про даний конкурс інформація з’явиться на сайті гімназії. Свої твори учасники конкурсу самостійно заносять у комп’ютер,  а потім в кінці року вони з’являються  у  щорічному альманасі «Краса квітневої роси» .  Така робота являється стимулом до  розвитку творчих здібностей та  активності учнів  Крім того в кінці навчального року кожний юний поет отримає цю  книгу на згадку. Так від 5 до 11 класу в  учня   налічується 6 збірочок, які залишаються йому на згадку про шкільні роки.


5. Діти, які не пишуть власні вірші, але бажають  показати свої  акторські здібності  у виразному читанні напам’ять, інсценізації, візьмуть  участь у  наступних конкурсах присвячених   одному автору, окремій календарній даті, або певній темі. Ось у мене, наприклад слідуючий конкурс, присвячений 65 річниці визволення України від фашистських загарбників. Діти читатимуть вірші  про війну інших авторів. Всі діти,  які бажають проявити свої здібності мають можливість це зробити.

6. Так трапляється майже завжди, що ті діти які постійно беруть участь у бібліотечних конкурсах  стають помічниками бібліотекаря або ж бібліотечним активом. Всі конкурси супроводжуються  виставками літератури та переглядами нових надходжень   « На хвилинку зупинись, на  новинки подивись». А потім мої помічники  доносять всю інформацію до класу. Популяризують літературу за допомогою  індивідуальних, групових,  та масових форм роботи.

7.  Завдання нашого навчального закладу розкривати творчий потенціал обдарованих дітей. А щоб  розкрити дитячі здібності потрібні  і творчо обдаровані вчителі, бібліотекарі.   Всі ми знаємо, що під лежачий камінь і вода не тече. Тому постійно треба змінювати форми та  методи роботи. Ось  придумав, щось новеньке  і поки воно новеньке,  як кажуть у народі «поки не проїлося» доти  цей метод і діє.

З цього навчального року започатковано таку роботу серед   учнів гімназії, а особливо серед  випускників,  так як вони випускаються. Я хотіла б, щоб кожний учень залишив у бібліотеці про себе згадку, а саме    1-2 листочки   формату А-4   з анотацією  на сою улюблену книгу.  Ці листочки вкладатимуться у файли і  з часом  з’явиться  «Рекомендаційна книга  випускників», « Випускники радять прочитати». Там  будуть розміщені  книги не тільки  із моєї бібліотеки, а з домашніх бібліотек дітей. Річ у тому, що підводячи підсумки моніторингового дослідження читацьких зацікавлень 20% дітей пишуть, що шкільна програма насичена такими нецікавими  програмовими творами, які складають хибне ставлення  і відбивають у дитини бажання  читати книги. А коли про книги пишуть самі діти ефект зовсім інший.  А  якщо до цієї акції залучаться діти інших класів буде дуже добре. А якщо і вчителі внесуть свій вклад у добру справу, та розкриють секрети своїх улюблених книг– Не будемо загадувати наперед.

8. Якщо дитина не читає книги, треба знайти щось, що змогло б  заставити  цю дитину прийти на перерві до бібліотеки і провести там свій вільний час за переглядом журналів, підшивок, розв’язуванням кросвордів, відгадуванням ребусів. А для цього нам, як привітним господиням треба заздалегідь  підготуватися і чекати на цього гостя. На столах у моїй бібліотеці очікують на читачів папки з різноманітними кросвордами та ребусами  на різні теми «Для кмітливих і допитливих»., Чому на різні теми? А якщо дитина не любить літературні кросворди, а віддає перевагу географічним, або біологічним, так вони у мене є.

Якщо  ви бажаєте поринути у  космічний світ НЛО будь ласка перегляньте дитячий журнал  «НЕПОСЕДУ» це те, що вам треба.

         Дівчаток віком від 12 до 17 років, які хочуть відпочити від читання «Тараса Бульби» Гоголя, «Жовтого князя» Василя Барки, або ж Уласа Самчука «Марії», завжди очікують підшивки журналів «Ліза», «COOL» де розповідається про теперішній час, даються різноманітні поради, як гарно одягатися, з ким товаришувати, як  зрозуміти однолітків, як зрозуміти себе, а вже потім можна буде повернутися і до   жорстокого спалювання людей, і до страхіття  голодомору.

Хлопчиків у цей час можна захопити переглядом фотокарток знаменитих футболістів ( до речі цю колекцію діти самі ж   збирають і поповнюють) 5 років назад учень 11 класу  Ландін Ілля під час проведення акції «Залиши про себе згадку у стінах рідної гімназії» подарував свою колекцію, яку збирав певний час, тепер інші діти її поповнюють. І вони задоволені і мені добре, а тут поряд книга про футбол самого Блохіна.

 Аналогічна  колекція марок   розпочата директором гімназії В. О.Ткаченком, а діти її доповнюють та переглядають.

Колекції журналів «Дерево пізнання», «Дитяча енциклопедія», «Великие художники»–переглянути приємно, а якщо краще придивитись можна знайти відповіді на  домашні завдання. І просто і  корисно.

Якщо ж  ви захоплюєтеся вивченням іноземних мов (англійською, французькою, іспанською), які вивчаються  в нашій гімназії—художні твори, написані цим и мовами чекають на своїх  читачів.  Користувачі різного віку знайдуть тут задоволення своїм читацьким бажанням. Від казок і закінчуючи  творами  Едгара По, Байрона, Е. Хеменгуейя, Теодора Драйзера.

Якщо перед вами постає питання ким бути у майбутньому?  Стіл  «На допомогу абітурієнту» завжди у вашому розпорядженні. Довідники ВНЗ, підшивки журналів «Куди піти навчатися?», та «Помічник абітурієнта.» Завжди перед вами.

Якщо ж окрім  комп’ютерної техніки нічого не цікавить, Вам обов’язково треба переглянути  підшивку журналів «ПК—это просто!». В цій підшивці завжди знайдеться те, чого ви ще не знаєте про комп’ютер.

9. Всі ми добре знаємо, що засоби масової інформації, комп’ютерні ігри, мобільна орг.техніка, які  розвиваються із шаленою швидкістю  поступово витіснили  спокійне, урівноважене спілкування дитини із книгою.

         Зараз не можна говорити про те, що б категорично  заборонити дитині користуватися цими  винаходами  науки і техніки, адже вони створені  на допомогу людині і це беззаперечно, але постаратися навчити дітей правильно ними користуватися і використовувати їх  собі на користь – ось це на мою думку  важливіша річ. Так як у бібліотеці  є 2 комп’ютери  і їх використання повинне бути максимальним. Кожний бібліотекар  використовує комп’ютери  по своєму.

Ігор у них не має, але є  електронні каталоги  в програмах АІБС «МАРК» та «Марк» SQL для шкільних бібліотек,  Велика Кирило – Мефодіїївська енциклопедія, енциклопедія  світу. Де  діти самі приходять і шукають ту інформацію, яка їм потрібна.

 Коли не вистачає  нових творів,  або ж у незначній кількості,  я в Інтернеті знаходжу твір (наприклад  Кальдерон « Життя це сон»  копіюю його, переношу до себе у комп’ютер, таким чином у бібліотеці варіант є, скинути дітям на диски не проблема, або ж на КПК  (кишеньковий ПК)у кого вони є.  Я сама таким користуюся, електронна книга у мене завжди під рукою. І на відміну від комп’ютера, не треба листати, вона завжди відкривається на тій сторінці на якій закінчила читати, а читати  здорові книги у комп’ютері не зручно — треба завжди запам’ятовувати сторінку, та і читати на комп’ютері  я не можу, а КПК зовсім інше діло.

         Було б дуже добре, аби  наші видавці комп’ютерних ігор розробили такі ігри, в умови яких входило б —  перш ніж перейти у наступний рівень треба було   дати відповідь на прочитаний твір, або епізод з твору. Ось такі б ігри можна було б розміщувати і у бібліотеці.

10. Коли бібліотекар піклується про активізацію дитячого читання це добре. Але один у полі не воїн. А тому лише сумісна плідна праця з учителями – предметниками, класними керівниками приведе до задуманої мети.

Непогана робота на мій погляд була започаткована раніше  із вчителями охорони безпеки життєдіяльності та хімії, зараз з учителями фізичної культури, зарубіжної літератури.  Учні, готують повідомлення, реферати. Знаходять цю інформацію в різних бібліотеках різноманітних джерелах в тому числі Інтернет, електронних носіях тощо, одержують  гарні оцінки, а потім ця інформація лежить у кабінеті, або ж   з часом  викидаються у макулатуру.  Ми домовилися з учителями і тепер  найкращі роботи дітей, залишаються у бібліотеці. Складаються у папки за темами.  І  ними користуються інші діти. По-перше у мене з’являється достатня кількість матеріалу  з даної теми (наприклад  «Волейбол», «Баскетбол», «Шкідливі звички», «Використання хімії у побуті» та багато інших),  по-друге, діти вже знають, що їхніми рефератами будуть користуватися інші діти навіть через декілька років, що їхня праця  комусь потрібна і принесе задоволення і полегшення: не йти в іншу бібліотеку, не йти в Інтернет – клас.

         У вчителів літератури є уроки з позакласного читання, де діти також презентують твори письменників, але ті, що не вивчаються за програмою.  Із таких  презентацій одержується  гарна  пропаганда  літератури для інших дітей, які приходять і говорять:- «Дайте прочитати щось цікаве.». Такі презентації складаються також у папки  за жанрами.

 

І на завершення свого виступу  хочу сказати, що ми дорослі, які  працюють  з дітьми, а тому повинні прислухатися до них. Я завжди  навчаюся у своїх власних дітей. Я запитала у свого старшого сина  йому 21 рік. У дитячі роки він із задоволенням прочитав Жюля Верна «Таємничий острів», Майн Рида  «В дебрях Борнео», а потім комп’ютер і його важко було побачити біля книги, навіть за програмою.   Що треба зробити, щоб повернути дитину до книги?  Він відповів. «Усе приходе з часом. Коли я став навчатись в інституті, коли у мене з’явився перший КПК(ось цей), коли я  став зкачувати фільми і їх переглядати, от тоді з’явилося бажання прочитати книгу і порівняти. І чим більше я знаходив розбіжностей  між фільмом і твором тим більше починав розуміти і захоплюватися читанням. Я перечитав класиків російської літератури із задоволенням, що нарешті я їх розумію. В шкільні роки я просто їх просто не розумів, мабуть ще не доріс.» А ми дорослі дивимося зі своєї «колокольні», а як це так не подобається роман «Война и мир»?   Другий син (йому 14 років) на це питання відповів просто. « Мама, якби в твоїй бібліотеці були такі книги як у книжковому магазині, і їх не треба було б купувати за гроші — ти б не встигала видавати книги.» Про що можна говорити.  «Устами  ребёнка глаголит истина».

 

 

                                                         

Залишити відповідь

Заповніть поля нижче або авторизуйтесь клікнувши по іконці

Лого WordPress.com

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис WordPress.com. Log Out / Змінити )

Twitter picture

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Twitter. Log Out / Змінити )

Facebook photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Facebook. Log Out / Змінити )

Google+ photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Google+. Log Out / Змінити )

З’єднання з %s